din sinxarul zilei: Sfântul Teofan Zăvorâtul, Sfântul Cuvios Antipa de la Calapodești, Sfântul Ierarh Grigorie, Episcopul Nissei
Cum sa iti mantuiesti sufletul
Sfantul Teofan
Zavoratul
Ce graieste cineva unei persoane care intreaba:
„Cum imi pot mantui
sufletul?”
Aceasta: Pocaieste-te, si fii intarit de
puterea harului din Sfintele Taine, paseste pe calea
poruncilor dumnezeiesti, sub indrumarea
pe care Sfanta Biserica ti-o da prin preotia ei dumnezeiasca. Toate acestea trebuie facute in duhul credintei
sincere, fara nici o indoiala.
Atunci ce este credinta?
Credinta este marturisirea
sincera ca Dumnezeu, Caruia ne inchinam,
Treimea, Cel care este ziditorul si datatorul a toate, ne mantuieste
pe noi cei cazuti, prin puterea mortii
pe Cruce a Fiului lui Dumnezeu cel intrupat, cu harul
Prea Sfantului Duh in Sfanta
Sa Biserica. Inceputurile reinnoirii,
care sunt puse in viata aceasta, vor aparea in intreaga lor slava in veacul ce va veni, intr-un fel pe
care mintea nu il poate intelege,
nici limba glasui.
O, Dumnezeul
nostru, cat de marete sunt fagaduintele
tale!
Cum poate atunci
cineva sa paseasca pe calea poruncilor fara sa se abata din drum?
Nu se poate raspunde la aceasta cu un singur cuvant,
caci viata este un subiect lipsit de simplitate. Iata ceea ce este trebuincios:
a) Pocaieste-te si intoarce-te catre Domnul, recunoaste-ti pacatele, plangi pentru ele, cu strangere de inima, si marturiseste-le
in fata parintelui duhovnicesc. Jura-te cu vorba si
cu inima inaintea fetei Domnului sa nu il mai superi de acum inainte cu pacatele tale.
b) Apoi,
statornicind cu Dumnezeu in minte si in inima, nazuieste
sa implinesti in trup indatoririle
si treburile pe care sederea in aceasta viata ti le
impune.
c) In aceasta nevointa mai ales sa iti pazesti inima de cugetele si simtirile
cele rele – mandria, slava desarta,
mania, judecarea celorlalti, ura, invidia, dispretul, deznadejdea, atasamentul fata de lucruri si de oameni, ganduri imprastiate, neliniste, toate placerile simturilor si tot ceea ce desparte mintea si inima de
Dumnezeu.
d) Pentru a
rezista in nevointa aceasta, hotaraste
inainte de toate sa nu te retragi din ceea ce recunosti ca este trebuincios, chiar de ar insemna moartea. Pentru a dobandi
aceasta, cand te-ai hotarat
sa faci astfel, daruieste-ti viata lui Dumnezeu
pentru a nu mai trai de dragul tau, ci doar pentru
Dumnezeu.
e) Sustinerea unei vieti dusa astfel
este o jertfa smerita a sinelui catre vointa lui Dumnezeu, si a nebizuirii
pe sine; arena duhovniceasca in care aceasta viata se savarseste
este rabdarea sau sederea neabatuta in randul vietii rascumparate, cu indurarea
plina de bucurie a tuturor nevointelor si neplacerilor care sunt legate de aceasta.
f) O temelie
pentru rabdare este credinta,
sau convingerea ca, nevoindu-te in acest fel pentru Dumnezeu, esti sluga Sa si El este Stapanul
tau, Care iti vede stradaniile, se bucura de ele si le pretuieste;
nadejdea ca ajutorul lui Dumnezeu care te ocroteste pururea, este mereu pregatit
si asteptandu-te, si se va pogori asupra ta la vreme
de trebuinta, ca Dumnezeu nu te va parasi la sfarsitul vietii tale, si pastrandu-te ca
unul credincios poruncilor Sale aici, printre toate ispitele, te va calauzi prin moarte la vesnica Sa
Imparatie; dragostea, care cugeta zi si noapte
asupra Domnului iubit, in toate felurile straduindu-se
sa faca numai ceea ce este placut
Lui, si sa evite tot ceea ce L-ar putea supara cu gandul, cu vorba sau cu fapta.
g) Armele unei
astfel de vieti sunt: rugaciunile
in biserica si acasa, mai ales rugaciunea
mintii, postirea pe masura puterii fiecaruia si a randuielilor
Bisericii, trezvia, singuratatea,
muncile fizice, marturisirea deasa a pacatelor, Sfanta Impartasanie, citirea Cuvantului
lui Dumnezeu si a scrierilor Sfintilor Parinti, discutii cu oameni tematori de Dumnezeu, cercetarea deasa a parintelui duhovnicesc asupra tuturor intamplarilor
vietii launtrice si
exterioare. Temelia tuturor acestor nevointe in masura, vreme si loc este intelepciunea,
cu povata celor experimentati.
h) Pazeste-te cu teama. Pentru aceasta adu-ti aminte de
sfarsit – moartea, judecata, iadul, Imparatia
cerurilor. Mai ales, fii cu bagare de seama la tine: pastreaza-ti mintea treaza si inima netulburata.
i) Aseaza-ti ca tel din urma aprinderea focului duhului, ca
focul duhovnicesc sa arda intru inima ta si, strangandu-ti toate puterile laolalta,
sa inceapa a-ti zidi omul launtric
si, in cele din urma, sa arda neghina pacatelor si patimilor tale.
Randuieste-ti viata in acest chip si, cu harul lui
Dumnezeu, te vei mantui.
tradus de Radu Hagiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu